HRISTOS ŞI IROZII DE IERI ŞI DE AZI
.† S E B A S T I A N,
cu darul lui Dumnezeu Episcop al Slatinei şi Romanaţilor,
Iubitului nostru cler şi popor har, pace şi milă de la Dumnezeu,
Tatăl nostru,
iar de la Noi arhiereşti binecuvântări
Preacucernici şi Preacuvioşi Părinţi,
Preacuvioase Maici,
Iubiţi credincioşi şi credincioase,
Domnul
Iisus Hristos S-a născut în lume în timpul domniei regelui Irod cel
Mare (37 î.Hr. – 4 d.Hr.) care, de teamă că îi va fi pus în pericol
tronul de către „Împăratul Cerurilor”, a poruncit arhicunoscutul măcel
din Betleem, în intenţia de a-L ucide pe Pruncul Mesia (Mt. 2, 16-18).
Pronia divină, însă, a ocrotit familia sfântă în acelaşi Egipt, în care
scăpase oarecând şi pe dreptul Iosif de mânia fraţilor săi, până când
Dumnezeu l-a preamărit, devenind căpetenie a neamului aceluia (Fc. cap.
37 şi 41).
Nici fiul
lui Irod, Arhelau, devenit între timp etnarh al Iudeii, nu inspira prea
multă încredere planului mântuitor şi nu putea arăta prea multă
bunăvoinţă Celui născut spre mântuirea tuturor. Pentru aceasta, a mai
fost nevoie de încă o perioadă de pribegie a Domnului, de astă dată
chiar în ţara sfântă (Mt. 2, 22-23), până ce la domnie a venit Irod
Antipa (4 î.Hr.- 39 d.Hr.) care, deşi un admirator al
Înaintemer-gătorului Ioan iniţial, nu a ezitat totuşi să-i taie acestuia
capul atunci când moralitatea divină s-a arătat intolerabilă faţă de
imoralitatea sa (Mt. 14, 1-12).
Vizavi de
Mântuitorul Hristos, Irod Antipa a preferat cea mai condamnabilă
atitudine – şi anume lipsa oricărei atitudini, potrivit Scripturilor
(Apoc. 3, 16) –, de indiferenţă şi slalom politic, arătând că lui îi era
tot una dacă învăţătura Domnului este falsă ori mântuitoare, sau dacă
El va mai fi lăsat să trăiască ori va fi omorât (Mt. 23, 7-15). În faţa
acestei lipse de reacţie, s-a conturat tot mai pregnant confuzia lui
Ponţiu Pilat, derutat de intrigile iudeilor, dar şi prea oportunist şi
prea indiferent ca să poată intra cu demnitate în istorie.
În
sfârşit, după moartea şi Învierea Domnului, în timpul domniei lui Irod
Agripa (41 – 44), învăţătura cea sfântă a fost receptată mai întâi ca
periculoasă şi păguboasă pentru poporul ales, lucru ce l-a determinat pe
rege să o persecute, încercând astfel să zădărnicească orice misiune de
răspândire a adevărului mântuitor (F.A. cap. 12).
Iubiţi fraţi şi surori în Domnul,
Acesta
a fost traseul învăţăturii Mântuitorului Hristos, de la naşterea, la
Învierea şi propovăduirea Evangheliei Sale în toată ţara sfântă; de la
suspiciunea lui Irod cel Mare că Domnul i-ar putea uzurpa tronul, la
admiraţia – pe cât de efemeră pe atât de inutilă – a lui Irod Antipa, şi
până la persecuţiile antihriste ale lui Irod Agripa, îngrijorat ca nu
cumva să se „schimbe” lumea. Şi, dacă pe Irod cel Mare îl putem învinui
de-a dreptul de egoism, iar pe Irod Antipa de admiraţie inutilă,
ignoranţă şi indiferentism, pe ultimul dintre Irozi îl putem suspecta,
fără a exagera cu nimic, de rea credinţă şi interes meschin, mai cu
seamă că el fusese martor vieţii şi minunilor Domnului.
Ei bine,
aceeaşi mi se pare că a fost evoluţia învăţăturii Domnului şi în istorie
în general, pentru că, atitudinii ostile şi pline de suspiciune a
persecutorilor romani, de la Nero şi până la Diocleţian, i-au urmat apoi
admiraţia şi simpatia arătată creştinismului de o lume eliberată de
păgânism şi aflată în căutarea a noi repere de viaţă, începând cu
Sfântul Împărat Constantin cel Mare. Când, însă, nu mult după aceea,
valorile noii religii au interferat prea mult intereselor politice de
tot felul, devenind incomode şi aşezându-se în calea ambiţiilor seculare
ale unor conducători, atunci nu s-a ezitat sacrificarea principiilor
creştine în faţa celorlalte principii ori a lipsei de principii. Astfel,
odată creat precedentul, conducătorii vremelnici ai lumii au înţeles
foarte repede că slalomul politic ar putea fi pervertit cu uşurinţă
oricând în indiferenţă, sub masca neutralităţii sau, şi mai pervers, a
principiului („nobil”, nu-i aşa?!) al echidistanţei, care a dus la
secularism şi, implicit, la anticreştinism.
Aşa şi-au înţeles menirea „Irozii” mai noi care, sub pretextul unor derapaje ale Bisericii, de fapt mai degrabă a unor slujitori ai ei, şi inspiraţi de generatorul
secularismului modern − Revoluţia Franceză din anul 1789 − au început
ultima persecuţie a Creştinismului, persecuţie ce a îmbrăcat până acum
mai multe forme: de la ignorarea sau chiar ridiculizarea de tip modern,
la demonizarea de tip ateu, şi de la anihilarea de tip comunist şi
„nivelarea” de tip democrat, la distrugerea de tip antihrist.
Dragii mei,
Trăim
astăzi timpuri postmoderne, într-o lume plictisită parcă de atâta
indiferentism şi teoretizare a Creştinismului şi care pare tot mai
dornică de atacuri de tot felul la adresa lui. Asalturi care mai de care
mai perverse asupra instituţiei Bisericii, prin denigrarea − pe drept
sau nu − a tot mai vulnerabililor ei slujitori, prin lupta diabolică de
scoatere a Religiei din şcoli în schimbul unei educaţii tot mai imorale a
tinerilor, şi, în general, prin izolarea şi chiar demonizarea
sistematică a Creştinismului, ţintesc parcă tot mai disperat alungarea Domnului de pe pământ; determinarea Lui de a nu mai veni; de a nu Se mai naşte şi anul acesta, ori în anii următori!…
Neobosit
în iubire şi neostenit în răbdare însă, Domnul Se naşte şi anul acesta,
ce dacă oamenii şi-au înteţit între timp „asediul” asupra învăţăturii
Sale cu noi şi noi urzeli! Însetat de dragoste şi dornic de mântuirea
tuturor oamenilor deopotrivă, Domnul pare a nu vedea direcţia greşită în
care se îndreptă creaţia Sa! Pare a nu face tocmai o tragedie din
faptul că, pentru foarte mulţi semeni de-ai noştri, El Se naşte astăzi
în zadar, pentru că unii nici nu mai realizează prea bine importanţa
Crăciunului, darămite să se mai şi pregătească aşa cum se cuvine pentru
întâmpinarea lui.
Însă noi,
luând exemplu din iubirea milostivă şi înţelepciunea necuprinsă a
Domnului, şi încurajaţi de „optimismul” Său sfânt, să nutrim speranţa
unor vremuri mai bune, în care semenii noştri să ajungă să redescopere
Crăciunul, să reînveţe să se bucure de sfinţenia învăţăturii creştine,
să preţuiască istoria unei credinţe atât de legată de geneza şi istoria
neamului nostru şi să o îmbrăţişeze cu determinare şi entuziasm sfânt!
Să ne
bucurăm de ceea ce a mai rămas curat în Crăciunul nostru şi să preţuim
la justa valoare pe aceia dintre noi care s-au mai păstrat cu totul
fideli tainei Naşterii Domnului, petrecând sărbătorile sfinte cu Hristos
şi împărtăşindu-ne de binecuvântarea şi dragostea Sa cea nemărginită,
Amin!
Al vostru întru Domnul povăţuitor,
† SEBASTIAN
EPISCOPUL SLATINEI ŞI ROMANAŢILOR
(sursa:www.episcopiaslatinei.ro )
(sursa:www.episcopiaslatinei.ro )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu