marți, 11 ianuarie 2011

DESPRE DUMNEZEU – SFÂNTA TREIME


Ce spune Sfânta Scriptură

„Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor“ (Facere 1, 2).

„Iar botezându-Se Iisus, când ieşea din apă, îndată cerurile s-au derschis şi Duhul lui Dumnezeu S-a văzut pogorându-Se ca un porumbel şi venind peste El“ (Matei 3, 16).

„Drept aceea, mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh“ (Matei 28, 19).

„Căci Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiu Său Cel Unul născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică“ (Ioan 3, 16).

„Ca toţi să cinstească pe Fiul, precum cinstesc pe Tatăl… Cel ce ascultă cuvântul Meu şi crede în Cel ce M-a tri-mis are viaţă veşnică şi la Judecată nu va veni, ci s-a mutat din moarte la viaţă“ (Ioan 5, 23-24).

„Iar Eu şi Tatăl Meu una suntem“ (Ioan 10, 30).

„…Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine“ (Ioan 15, 26).

„Şi aceasta este viaţa veşnică: să Te cunoască pe Tine, Singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos, pe Care L ai trimis“ (Ioan 17, 3).

„Totuşi pentru noi este un singur Dumnezeu, Tatăl, din Care sunt toate şi noi întru El; şi un singur Domn, Iisus Hristos, prin Care sunt toate şi noi prin El“ (I Cor. 8, 6).

„Şi pentru că sunteţi fii, a trimis Dumnezeu pe Duhul Fiului Său în inimile voastre, Care strigă: Avva, Părinte!“ (Gal. 4, 6).

„Un Dumnezeu şi Tată tuturor, Care este peste toate şi prin toate şi întru toţi“ (Efes. 4, 6).

„...fericitul şi singurul Stăpânitor, Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor, Cel ce singurul are nemurire şi locuieşte întru lumină neapropiată; pe Care nu L-a văzut nimeni dintre oameni, nici nu poate să-L vadă; a Căruia este cinstea şi puterea veşnică! Amin“ (I Tim. 6, 15-16).

„Căci trei sunt care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duhul, şi Aceşti trei Una sunt. Şi trei sunt care mărturisesc pe pământ: Duhul şi apa şi sângele, şi aceşti trei mărtu-risesc la fel“ (I Ioan 5, 7-8).

Ce spun Sfinţii Părinţi

Învăţătura credinţei noastre despre Sfânta Treime se cuprinde, pe scurt, în Simbolul Credinţei, care a fost alcătuit de Sfinţii Părinţi la întâiul Sinod ecumenic, de la Niceea, în anul 325 şi la al doilea Sinod ecumenic, de la Constantinopol, în anul 381.
Crezul acesta nu este o rugăciune, ci o expunere clară şi dreaptă a credinţei noastre creştine.
Crezul acesta trebuie învăţat adânc şi mărturisit cu hotărâre de către noi toţi:
1. Cred întru unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, al tuturor celor văzute şi nevăzute.
2. Şi întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii. Lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, iar nu făcut; Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.
3. Care pentru noi oamenii şi pentru a noastră mântuire S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om.
4. Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat şi a pătimit şi S-a îngropat.
5. Şi a înviat a treia zi, după Scripturi.
6. Şi S-a suit la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui.
7. Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a Cărui Împărăţie nu va avea sfârşit.
8. Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi slăvit, Care a grăit prin prooroci.
9. Întru una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică.
10. Mărturisesc un botez întru iertarea păcatelor.
11. Aştept învierea morţilor.
12. Şi viaţa veacului ce va să fie. Amin.
(preluat din Ceaslov, Ed. Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, Bucureşti, 1993, p. 24-25)

Dumnezeu este Unul şi Întreit în Persoane: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh. Aceste Trei Persoane Una şi Unul sunt.
Taina aceasta nepătrunsă de mintea omenească o putem înţelege numai prin credinţă şi prin descoperirea dumnezeiască...
Cele Trei Persoane sunt egale şi veşnice. Tatăl este Dumnezeu adevărat.
Fiul este Dumnezeu adevărat şi Sfântul Duh este Dumnezeu adevărat.
Tatăl este Cel ce naşte mai înainte de veci pe Fiul şi purcede pe Sfântul Duh.
Fiul este Cel ce S-a născut din Tatăl, iar Duhul Sfânt este Cel purces din Tatăl. Cele Trei Persoane Se întrepătrund reciproc, locuind Una în Alta în chip neamestecat, prin Fiinţa Cea Una: Tatăl este în Fiul şi în Sfântul Duh.
Fiul este în Tatăl şi în Sfântul Duh. Şi Sfântul Duh este în Tatăl şi în Fiul.
Acest adevăr ni l-a descoperit Dumnezeu Însuşi prin Cuvântul Său.
El nu poate fi asemănat cu nimic din ceea ce este creat.
Îl înţelegem numai prin credinţă. În credinţa tainei acesteia şi în mărturisirea ei cu credinţa şi cu fapta stă mântuirea sufletelor noastre.

Ce spune Părintele Iosif

Toată lucrarea de zidire şi mântuire a lumii şi a omenirii, din Ziua întâi şi până în Ziua din urmă, a fost făcută de toate Cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi. Toate le săvârşeşte Tatăl, prin Fiul, în Duhul Sfânt.
Înainte de Întruparea Fiului şi de Pogorârea Duhului Sfânt, Fiul şi Duhul lucrau prin Tatăl.
La naşterea pe pământ a Fiului, Tatăl şi Duhul lucrau prin Fiul.
De la Pogorârea Duhului Sfânt şi în vremea aceasta a Duhului Sfânt, Tatăl şi Fiul lucrează prin Duhul.
Astfel toată lucrarea de pregătire a mântuirii prin Jertfa Răscumpărătoare a Fiului lui Dumnezeu a fost făcută de Tatăl, Care S-a făcut cunoscut în tot Vechiul Testament, ascunzând în Sine pe Fiul şi pe Duhul.

Fiul lui Dumnezeu, venind pentru împlinirea lucrării de mântuire pregătită de Tatăl, a avut în Sine şi pe Tatăl şi pe Duhul Sfânt, după cum El Însuşi a spus: Eu şi Tatăl Una suntem. Cine M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl... El era întipărirea fiinţei lui Dumnezeu, fiind plin de Duhul Sfânt.

Acum, în vremea Harului – după înălţarea Mântuitorului Iisus Hristos la cer şi la dreapta Tatălui, trimiţând pe Duhul Sfânt, după cum a promis apostolilor Săi – de la Pogorârea Duhului Sfânt, se desăvârşeşte ultima parte a lucrării mântuirii, lucrarea Sfântului Duh. Acum Tatăl şi Fiul lucrează prin Sfântul Duh. El face acum cunoscută dragostea Tatălui şi Jertfa Fiului, prin care s-a adus iertarea păcatelor şi făgăduinţa sfinţirii. Duhul Sfânt este Împăratul Ceresc, Mângâietorul, Duhul Adevărului, Care este pretutindeni şi le împlineşte pe toate în toţi. El este Vistierul bunătăţilor şi Dătătorul de viaţă...

„Şi El a dat pe unii apostoli, pe alţii prooroci, pe alţii evanghelişti, pe alţii păstori şi învăţători“ (Efes. 4, 11). „Daruri sunt felurite, dar acelaşi Duh. Şi felurite slujiri sunt, dar acelaşi Domn. Şi lucrările sunt felurite, dar este acelaşi Dumnezeu, Care lucrează toate în toţi“ (I Cor. 12, 4-6).
Ce limpede se vede aici lucrarea Sfintei Treimi: în versetul 4 de la I Corinteni 12 este vorba de Duhul Sfânt. În versetul 5 este vorba de Domnul Iisus. Iar în versetul 6 este vor-ba despre Tatăl. Adică Dumnezeul Întreit şi Unic, Care lucrează totul în toţi.
Aceasta este Taina cea ţinută ascunsă din veşnicie, dar descoperită acum sfinţilor Lui, cărora Dumnezeu a binevoit să le facă cunoscută care este bogăţia slavei Tainei acesteia între neamuri. Şi anume: Hristos în voi (prin Tatăl şi prin Duhul) nădejdea slavei.

De aceea, oricine intră în Oastea Domnului trebuie:

Să creadă şi să mărturisească, prin cuvintele sale şi prin faptele sale, întocmai după învăţăturile de mai înainte, făcute nouă cunoscute prin Sfintele Scripturi, prin Sfinţii Părinţi bisericeşti şi prin părintele nostru sufletesc prin care ne-am născut la o viaţă nouă, după cum este scris: „Căci de aţi avea zeci de mii de învăţători în Hristos, totuşi nu aveţi mulţi părinţi. Căci eu v-am născut prin Evanghelie în Iisus Hristos“ (I Cor. 4, 15).

Un adevărat ostaş al Domnului va fi dator totdeauna să unească cu credinţa sa fapta, iar cu fapta cunoştinţa... adică să mediteze şi să adâncească învăţăturile sfinte începând cu cele mai de seamă, adică acestea despre Sfânta Treime şi despre marea şi însemnata lucrare a mântuirii noastre care se face prin dragostea Tatălui, prin Jertfa Fiului şi prin inspiraţia Duhului Sfânt.

Cunoaşterea limpede a adevărului despre Sfânta Treime este de cea mai mare însemnătate pentru fiecare creştin, dar mai cu seamă pentru noi, ostaşii Domnului. Fiindcă în lume sunt acum mai mulţi ca oricând prooroci mincinoşi şi crezuri mincinoase care răspândesc multe învăţături înşelătoare împotriva Sfintei Treimi, tăgăduind că Fiul ar fi Dumnezeu şi că Duhul Sfânt ar fi o Persoană.

Acela este Antihristul care tăgăduieşte pe Tatăl şi pe Fiul. Oricine tăgăduieşte pe Fiul nu are nici pe Tatăl. Oricine mărturiseşte pe Fiul are şi pe Tatăl. Ce aţi auzit de la început, aceea să rămână în voi. Dacă rămâne în voi ce aţi auzit de la început, veţi rămâne în Fiul şi în Tatăl. Iar făgăduinţa pe care ne-a făcut-o El este viaţa veşnică...
După aceste adevăruri care ne-au fost scrise de Sfântul Apostol Ioan la I Ioan 2, 22-25, trebuie să fim hotărâţi în a respinge pe oricine va veni la noi să ne clatine de pe temelia acestor încredinţări şi să ne depărtăm de el şi de învăţăturile lui ca de Satana şi de Antihristul.

Mânia lui Dumnezeu se descoperă din cer împotriva oricui înăbuşe adevărul sau îl strică, răstălmăcind cuvintele lui Dumnezeu pentru a învăţa pe alţii împotriva acestor adevăruri atât de clare. Aceasta este o necinstire a lui Dumnezeu, o tăgăduire a lui Hristos şi un păcat contra Duhului Sfânt. Ori-cine ar fi acela care face aceste păcate este vinovat de osânda veşnică. Dar şi cine îl va primi şi-l va asculta pe acela se va face şi el vinovat de osânda lui.

Doamne Duhule Sfinte, Duhul Adevărului şi al Luminii, Te rugăm, călăuzeşte-ne în toată învăţătura sănătoasă. Şi păzeşte-ne de orice învăţătură ispititoare şi satanică. Amin.

Cred

Cred într-Unul Dumnezeu: Tatăl Creatorul
cum cred ziua şi cred noaptea, stelele şi norul,
cred Dreptăţii,-Nţelepciunii, Milei şi Puterii
cum cred Vieţii şi cred Morţii, Zorilor şi Serii.

Cred în Dumnezeul-Fiul, Unicului Una,
cum cred Crucea şi Răsplata, Soarele şi Luna,
cred în Adevărul Veşnic, Taina şi Cuvântul
cum cred sufletul şi trupul, Tunetul şi Vântul.

Cred în Dumnezeul-Duhul, de-Aceeaşi Fiinţă,
cred în Dragostea Eternă, cred în Biruinţă,
cred Vieţii Viitoare, Slavei şi-Nvierii,
cred puternic ca Luminii şi ca Primăverii.

Cred în Dumnezeul Unic cu-ntreită Faţă,
Ne-nţeleasă, Necuprinsă, Veşnică Viaţă,
cred mai mult ca-n tot ce poate lumea să-mi arate
şi mă-nchin ca-n faţa celor mai adevărate.


Slăvit să fie Domnul!

Traian Dorz
din "Dreptarul învăţăturii sănătoase"
editura "Oastea Domnului", Sibiu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu