Toti suntem crestini......oare avem Credinta???
Iubiţii mei,
........mă întreb pe mine însumi, îi întreb pe ceilalţi şi acum vă întreb şi pe voi: Suntem creştini? Curios, veţi zice. Slavă lui Dumnezeu, toţi am ieşit din cristelniţa Ortodoxiei. Cum ne pui o astfel de întrebare? Din nefericire, iubiţii mei, suntem creştini cu buzele.
Cum zice profetul Isaia: „Poporul acesta Mă cinsteşte cu buzele, dar
inima lui este departe de Mine” (Isaia 29, 13; Matei 15, 8; Marcu 7, 6).Iubiţii mei, dacă veţi spune unuia din cei mulţi, care se consideră
creştini, că este păcătos şi că trebuie să se spovedească, va refuza.
Problema e dacă dintr-o sută de creştini, unul s-a spovedit. Şi aici, în
biserică, există unii care le fac pe toate celelalte, dar care nu s-au
spovedit niciodată în viaţă. Părul li s-a albit, se apropie de mormânt
şi sunt în pericol de a pleca nespovediţi. Dacă, deci, îi veţi spune
unuia ca aceştia că este nevoie să se spovedească, pentru că este
păcătos, vă va spune: Eu păcătos? Eu sunt cel mai bun creştin. N-am
făcut nici un rău. N-am omorât, nu m-am dus în tribunal, n-am intrat în
casa altuia să-i necinstesc femeia, nu am furat, nu… Dar prin
aceste „nu-uri” nimeni nu se mântuieşte. Nu este atât
de uşor să-ţi iei bilet pentru rai. Poarta este „strâmtă” şi calea care
duce acolo „plină de necazuri” (Matei 7, 14), o Golgota în urcuş. Este
nevoie de o mare străduinţă, de luptă pe viaţă, de un război piept la
piept. Domnul a spus: „Împărăţia Cerurilor se sileşte şi silitorii o
răpesc pe ea” (Matei 11, 12). Spun
aceştia că n-au făcut niciun rău, că au păzit poruncile, chiar
poruncile mari. În afară de poruncile în cazul cărora se laudă că le-au
păzit, cele care interzic uciderea, adulterul, jurământul mincinos şi
altele, există şi alte porunci ale Evangheliei. Lumea le consideră mici.
Şi Domnul, din smerenie şi nevrând să pară
imperativ, le numeşte “prea mici”. Cu toate acestea, păzirea lor este
indispensabilă pentru mântuire. Cine, zice, încalcă una din aceste
smerite porunci ale Mele, pe care lumea le dispreţuieşte şi le consideră
lipsite de importanţă, „foarte mic se va chema în Împărăţia lui
Dumnezeu” (idem 5, 19), adică nu va vedea faţa lui Dumnezeu.Poruncile
mari, grele, le ştim. Care sunt însă poruncile „mici”, pe care din
nefericire le încălcăm şi cu toate acestea credem că suntem creştini şi
că ne vom mântui?
Ah, fraţii mei! De ne-ar lumina Dumnezeu să înţelegem ce răspuns vom da, ne-am îngriji să păzim şi poruncile „mici”.
Care sunt acestea? O
glumă pe care o spunem şi râdem, dar îl face pe celălalt de se
întristează. O minciunică din cele pe care le spunem zilnic şi le
considerăm sarea şi piperul vieţii. Un gest pe care-l facem, chipurile
nevinovat, care însă dă prilej altuia să se smintească.
Un fel de a te comporta nepotrivit, un cuvânt necuviincios. Şi mai mult,
un gând care trece necontrolat prin mintea noastră: gând de mândrie,
gând de răutate, gând de osândire, gând de invidie, gând de viclenie,
gând de necredinţă, gând de deznădejde… De la gânduri începe răul. De
aceea, astfel de gânduri, astfel de cugete, sunt un păcat. În grădină nu
lăsăm să intre găina vecinei, ca să nu ne facă vreo stricăciune, dar
lăsăm păsările de pradă ale gândurilor rele în mintea noastră să
distrugă fără încetare florile lui Dumnezeu. Toate acestea sunt
considerate mici. Însă sunt păcate, de vreme ce le interzice legea lui
Dumnezeu. Deschideţi Evanghelia la Predica de pe Munte (Matei, capitolul
5 şi celelalte). Spune acolo Hristos că vină nu are doar acela
care face ucidere, ci şi acela care se judecă, care se mânie cu
nedreptate împotriva fratelui său; nu doar cel care săvârşeşte
adulterul, ci şi acela care îşi aruncă privirea păcătoasă şi doreşte
femeie străină; nu doar acela care îşi încalcă jurământul, ci
şi cel care se jură chiar adevărat; nu doar acela care se răzbună pe
duşmanul său, ci şi acela care nu-l iubeşte şi nu-l iartă. Ne spune
Domnul că creştinul, înainte de a trece pragul, trebuie să lase afară
ura, să aibă iertare, iubire, inimă largă ca şi marea şi ca cerul;
altfel, mii de lumânări să aprindă, nu se mântuieşte.Aşadar,
aceste porunci „mici” Domnul le interzice. Şi câtă dreptate are! Pentru
că este o realitate că din cele mici încep cele mari. Menţionez două
exemple şi câteva imagini.
Aţi
auzit de regele David. A fost un om al lui Dumnezeu, cu simţăminte
nobile şi a scris cântecele lui nemuritoare, psalmii. Şi cu toate
acestea a căzut în două mari păcate, uciderea şi adulterul, pentru care
s-a pocăit. Cum s-au întâmplat aceste păcate? Prilejul l-a dat o
privire. Din ea s-a aprins tot acest pârjol care l-a ars. De pe terasa
de foc. A poftit-o. A plănuit uciderea soţului ei şi astfel a luat-o. O,
voi, femeilor, pe care vă atrage curentul modei, dacă aţi fi stat să vă
gândiţi ce rău vă faceţi vouă înşivă şi celorlalţi pe care îi smintiţi.
Tu, care ieşi goală pe stradă, ar fi fost mai bine să fi luat
un vas cu cărbuni aprinşi şi să-i arunci în dreapta şi în stânga, să
aprinzi copaci şi case, decât ceea ce faci. Prin goliciune aprinzi
focuri, îi provoci pe oameni să păcătuiască.
Un
alt exemplu, care ar trebui să ne înfricoşeze, este Iuda. L-a iubit şi
L-a urmat pe Hristos, a devenit apostol şi ar fi fost până astăzi în
această poziţie. Nu a fost însă atent la cele „mici”. A început să ia
din punga de obşte câte o sumă mică, s-a îndulcit astfel cu furtul, şi
încet-încet sufletul său a fost prins în plasa iubirii de arginţi. Şi ca
să câştige aur L-a vândut pe Hristos. A început de la cele mici, ca să
ajungă la uriaşul său păcat, care se numeşte trădarea lui Hristos.
De
aceea, şi noi să fim foarte atenţi. Acum, vara, ajunge o scânteie, o
ţigară, ca să ardă întreaga pădure. Nu e multă vreme de când un avion
din America a căzut şi au murit zeci de oameni; şi o companie a căutat
şi a găsit că accidentul a provenit – de unde? – de la un mic şurub care
era stricat. De la o ţigară arde o pădure, de la un şurub se distruge
întregul avion şi de la o scândură putrezită poate să se înece întreaga
corabie. Dar şi în sănătatea noastră, de multe ori o bubiţă, dacă nu
eşti atent la ea, se dezvoltă în cancer şi mori.
Iată
cum din cele mici ajungem la cele mari. Aşa sunt şi în Evanghelie
poruncile „mici” pe care le dispreţuim. O privire, un gând, un gest
nelalocul lui şi altele sunt ca sămânţa. Dintr-o sămânţă mică iese un
platan; şi de la un gând rău poate să reiasă cele mai mari crime.
Să
luăm, iubiţii mei, o sită şi să ne cernem mintea de gândurile rele,
simţurile noastre de necurate, imaginaţia noastră de imaginile
vătămătoare, inima noastră de dorinţele ruşinoase, limba noastră de
cuvintele veninoase. Să luăm aminte nu doar la poruncile mari, ci şi la
acestea care sunt considerate mici. Să fim atenţi în viaţa noastră la
toate.
Să
încercăm să imităm pe sfinţii noştri, aceştia au împlinit toată legea morală, poruncile mari şi
„mici”. Au păzit voia lui Dumnezeu până la moarte. Le-au pus cuţitul la
gât şi nu s-au lepădat de Hristos. Înaintea noastră sunt pildele
noastre. Să-i urmăm. Fiecare din noi să spună: Prefer să mor decât să
încalc orice poruncă a lui Dumnezeu, fie mică, fie mare.
Şi
atunci când Dumnezeu ne va dărui un sfânt entuziasm să păzim toate
poruncile Lui, atunci vom deveni vrednici de Împărăţia Cerurilor, pentru
rugăciunile Sfinţilor Părinţi, a căror pomenire o săvârşim astăzi.
Amin.
(Omilie a Mitropolitului de Florina, părintele Augustin Kandiotis,
în Sfânta Biserică a Sfântului Gheorghe N. Psihikou – Atena, 15-7-1972 , sursa: AICI )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu