,,Omul credincios poarta darul Duhului Sfant si vesmantul virtitilor"
- Bine v-am găsit Preasfinţite Părinte Episcop Galaction. Vă
mulţumesc pentru îngăduinţa de a mă primi şi pentru disponibilitatea
sufletească de a răspunde câtorva gânduri nerostite până acum, pentru a
ne arăta mai desluşit adevărul despre credinţa noastră creştin ortodoxă.
Ce se înţelege, Prea Sfinţia Voastră, prin ortodoxie?
- Vă mulţumim şi noi, de asemenea, pentru că v-aţi gândit că este bine
să oferiţi cititorilor( ziarului Opinia Teleormanului )şi pe această cale,
parte din dreptarul credinţei noastre care, de-altminteri, viu şi
permanent este hrană spirituală pentru noi toţi. În ceea ce
priveşte ortodoxia, aceasta cunoaşte necesitatea înţelesului religios
strict, al credinţei, dar şi pe cel practic, exteriorizat, folositoare
în înţelesuri acceptate în ambele situaţii.
În puţine cuvinte, am putea spune îndreptăţiţi că înseamnă dragoste.
Dar dragostea aplicată înseamnă mult mai mult decât putem explica,
poate mai mult decât putem înţelege; adică, credinţă dreaptă, adică,
partea cea bună sau partea care nu se va lua de la noi explicată de
Sfânta Biserică ca armonie lucrătoare dintre credinţă şi sens. Este
calea de pe pământ la cer a omului iubitor de Dumnezeu.
- Preasfinţia Voastră, se poate spune astăzi că există în
lume o teribilă foame de sens, de iubire, de credinţă? Ce este mai
important astăzi, realitatea sau adevărul?
- Ar fi minunat şi necesar în acelaşi timp să putem înţelege în
permanenţă sensul şi adâncimea cuvintelor în bogăţia cărora se adânceşte
lucrarea în sine şi viaţa - ca atitudine particulară - neuitând că la
început a fost Cuvântul. Legătura dintre cuvânt - Cuvântul lui Dumnezeu
- şi viaţă, este convergentă darurilor pe care le avem de la Dumnezeu.
Realitatea este tranzitorie în istoria adevărului, dar Adevărul care
dă vieţii sens, dă viaţă existenţei noastre, Cuvântul şi învăţătura
Mântuitorului Iisus Hristos sunt veşnice. În virtutea nevoii noastre de
ascensiune duhovnicească, importanţa adevărului adaptat realităţilor,
face să descifrăm folosul nostru, folosul pentru viaţa noastră, pe care
trebuie să-l căutăm mai înainte de toate, ca parte a ceea ce ne
îndeamnă Mântuitorul Hristos să căutăm mai înainte de toate „dreptatea
şi înţelepciunea”. Pentru aceasta, trebuie creştinului şi nouă, foame şi
sete ca şi consecinţe sau lucrări ale credinţei iubitoare, adică
neobosită. Nu demult, Preafericitul Părinte Daniel, sublinia această
nevoie; „foame şi sete de Dumnezeu - în înţelesul şi folosul postului” -
întărind însemnătatea mijloacelor Bisericii - post, ,
rugăciune, ca permanenţă, dragoste, ca atitudine continuă - sunt cununi,
podoabe, virtuţi descoperite folosului vieţii noastre pentru
conştientizarea, ca mijloace, ale acestui folos.
- Există o frică de Dumnezeu, sau este vorba doar de o frică
virtuoasă, pe care Dumnezeu i-a dat-o omului ca mijloc de mântuire şi
pe care Părinţii o numesc „frica mântuitoare”, „nelinişte mântuitoare”? Sf.
Ioan spunea: „În iubire nu este frică ci iubirea adevărată alungă
frica”.
- Frică de Dumnezeu înseamnă cuminţenia cu care nu neapărat suntem
datori ci ne trebuie ca să putem împlini poruncile lui Dumnezeu. Adică,
luare aminte, aprofundare, însuşire. Nu frică în sensul propriu. Nu îţi
poate fi frică de cineva care te iubeşte. Cu alte cuvinte, faţă de
iubirea lui Dumnezeu care a grăit nouă în nenumărate rânduri şi în multe
feluri, care ne-a mântuit pe cruce, luând chip de rob, care a pătimit
pentru noi din dragoste, nu poţi avea stare sau atitudine, sau gând de
frică. Această frică este adâncime a răspunsului nostru faţă de iubirea
Sa mântuitoare, manifestată de noi ca iubire din atitudine faţă de
aproapele nostru. Comunicarea dintre oameni este rezultat al păcii, al
înţelepciunii, al credinţei, al armoniei … al ascultării spre împlinire a
poruncilor lui Dumnezeu, sumă ce ne poate face încrezători să nădăjduim
mântuirea dar care ne reprezintă, în acelaşi timp, şi în societate.
Teama, neliniştea sunt necesare exerciţiului de a împlini, adică să fie
lucrătoare ca hotărâre şi percepere a capacităţii de a fi mai buni,
îmbogăţiţi în virtuţi, nădăjduitori ai răspunsului lui Dumnezeu faţă de
preocuparea şi strădania noastră. În credinţă nu mai există frică în
exteriorizarea credinţei, ca în vremea persecuţiilor, credinţa este
expresie a trăirilor native cultivate în viaţa noastră, ea este
dragoste.
- Şi, iată, potirul la gură Te-aduce
Iisuse Hristoase, Tu, jertfă pe Cruce
Adapă-ne, sânge de Sfânt Dumnezeu
Ca bobul în holdă, ca mustu-n ciorchine
Eşti totul în toate şi toate prin Tine
Tu, vinul de-a pururi al neamului meu.
Se poate spune că pâinea şi vinul sunt două splendide
realităţi pe care se sprijină creştinismul, aşa cum scria în Jurnalul
Fericirii, Nicolae Steinhardt?
- Da! Realităţi existenţiale cu multiple sensuri şi însemnătăţi. Dar
când pâinea şi vinul sunt prefăcute în timpul Sfintei Liturghii, la care
suntem chemaţi cu toţii, în Trupul şi Sângele Mântuitorului Hristos,
Acestea sunt mai mult decât orice, mai mult decât se poate explica, sunt
viaţă în Hristos, sunt părţi din veşnicia iubirii lui Dumnezeu cu care
ne împărtăşim, este Hristos Însuşi. Trăim în Hristos şi cu Hristos,
pâinea şi vinul înseamnă existenţă, viaţa noastră, părtăşie în Dumnezeu,
Înviere, şi posibilitatea noastră de a rămâne sărbătoare, de care este
atât de multă nevoie astăzi, mai cu seamă.
- De-a lungul timpului, s-a vorbit mult despre
libertate. Nicolae Bălcescu, în Istoria Românilor sub Mihai Vodă
Viteazul, scria: Cine luptă pentru libertate se luptă pentru Dumnezeu.
S-a spus că „există oameni pentru care a fi liberi e o plictiseală, e o
belea”, că „libertatea nu e un drept, e asumarea unui risc”, dar şi că
„libertatea e , mai presus de orice, un act de credinţă”. II Cor. 3, 17:
„Domnul este Duh, şi unde este Duhul Domnului acolo este libertate”.
Care este opinia Domniei Voastre, Preasfinţite Părinte Galaction?
- Libertatea o înţelegem - poate greşit, în funcţie de ceea ce
suntem - funcţie de ceea ce dorim să fim, poate, … sau ceea ce ne
convine, de cele mai multe ori. Exemple sunt la tot pasul. Însă,
important, definitoriu este să distingem folosul, folosul pentru viaţa
noastră, pentru societate, pentru comunitatea în care trăim, pentru ţara
noastră, pentru lumea întreagă şi, nu în ultimul rând, pentru
consistenţa legăturii dintre oameni şi a omului cu Dumnezeu. Sfânta
Scriptură şi Sfinţii Părinţi au adâncit această necesitate pentru a face
distincţie între liber arbitru şi libertatea omului şi uite că peste
timp mai avem şi noţiunea de libertinaj. A avea libertate înseamnă în
înţeles concentrat a asculta şi împlini poruncile lui Dumnezeu - de
judecată se ocupă numai Judecătorul, - a da Cezarului ceea ce este de
dat lui, a rămâne liberi în limitele rânduielilor şi legilor, a păstra
echilibrul bunului simţ şi a celui educaţional din familie sau din
şcoală sau din contribuţie proprie, a păstra rânduiala unei moralităţi
omeneşti neîntrecută de mândrie sau păcat, pentru că acolo unde este
rânduială, acolo este Dumnezeu. Nu în constrângere, ci în
conştientizare. Luminarea minţii trebuie să fie şi să rămână trează.
- „Credinţa nu este un act săvârşit o singură dată, ci o
neîntreruptă privire aruncată din inimă lui Dumnezeu” (A. W. Tozer);
„Credinţa este arma secretă, care anihilează toate secretele,
împrejurările şi pulverizează hazardul” (Nicolae Steinhardt); „Credinţa
este libera consimţire a sufletului” (Sfântul Antonie cel Mare). Cum
s-ar mai putea defini credinţa, Preasfinţite Părinte Galaction?
Ştim că Biserica Ortodoxă păstrează învăţătura
Mântuitorului de a socoti pe toţi oamenii aproapele nostru. Preasfinţite
Părinte, ce trebuie să facem pentru a convinge pe cineva să creadă în
Dumnezeu?
- Trebuie să fim exemple, trebuie să păstrăm predarea orelor de
religie în şcoală - care este bine să rămână centrul educaţional pentru
formarea copiilor şi a personalităţii şi conştiinţei lor - trebuie să
iubim, să înţelegem şi este nevoie să amintim că ne naştem cu această
comoară pentru veşnicie, - credinţa! Pe ea nu o putem îngropa! Ea este
sădită în noi şi este o modalitate, cea mai bună, de a ne dovedi
existenţa şi identitatea. Omul fără credinţă, dacă nu este mort, este
adormit. Credinţa înseamnă viaţă în Hristos. Viaţa în Hristos înseamnă
trăire, existenţa trăirii este podoabă, este veşmânt, este oglinda
frumuseţii lăuntrice şi exterioare şi pedagog. Condiţia ei este
calitatea, nu cantitatea.
- Preasfinţite Părinte Episcop Galaction, care este semnificaţia semnului crucii cu care ne închinăm?
- Este semnul, - armă împotriva tuturor celor potrivnice -
distinctiv al creştinului … ajutor văzut sau tainic al legăturii dintre
noi şi Dumnezeu, care ne îndepărtează de singurătatea deşertăciunilor şi
ne apropie de esenţa legăturii cu Dumnezeu, ca suport al vieţii
ordonate de pecetea grijii Sale mântuitoare. Crucea este nu numai gest
liturgic, ceea ce înseamnă cu mult mai mult şi la îndemâna tuturor şi
cel mai uşor este să săvârşim podoaba milei lui Dumnezeu aşternând
asupra trupului nostru semnul Sfintei Cruci, în numele Tatălui şi al
Fiului şi al Sfântului Duh, Amin!, ca să mai sfinţim un pic existenţa
noastră.
- Ce este Taina, Prea Sfinţia Voastră? Care sunt tainele Bisericii lui Hristos?
- Într-o accepţie lărgită, Sfintele Taine sunt minuni puse la
îndemâna folosului urcuşului nostru duhovnicesc, dat fiind faptul că în
timpul săvârşirii lor, Harul lui Dumnezeu lucrează asupra nevoinţelor
noastre în chip nevăzut, dar perceptibil, ca urmare a răspunsului faţă
de cererile noastre. Ne aduce sfinţenie, ne ajută să putem fi oameni
noi, înnoiţi; bucuria este cu atât mai mare cu cât ne amintim că ele au
fost instituite de Mântuitorul Hristos Însuşi, în diferite momente ale
propovăduirii cuvântului lui Dumnezeu şi că numărul lor, de şapte, - o
altă simbolistică reală - descoperă şi grija permanentă a lui Dumnezeu,
dar şi realitatea că noi beneficiem de roadele binefacerilor lor în
toate momentele vieţii noastre: Botez, Mirungere, Spovedanie,
Împărtăşanie, Cununie, Maslu, dar şi cele speciale, adică Hirotonia.
Adică întregul existenţial, cler şi popor - un tot unitar - în
comuniunea dragostei lui Dumnezeu sub pronia lui Dumnezeu pecetluiţi de
darurile Duhului Sfânt prezente în timpul săvârşirii Sfintelor Taine.
Este minunat.
- Mântuitorul a pus în Biserica Sa o anume ierarhie
superioară şi conducătoare. Care este acea ierarhie şi care sunt acele
puteri şi daruri deosebite pe care Mântuitorul le-a dat acestei
ierarhii?
- Ierarhia o reprezintă diaconii, preoţii şi episcopii. Prin
tradiţie, prin instituirea preoţiei de către Mântuitorul Iisus Hristos,
ca taină, păstrată de Sfinţii Apostoli, lucrarea noastră este misiune,
adică sacrificiu, dedicaţie, altruism, slujire, nu în ultimă parte,
chivernisitori ai tainelor lui Dumnezeu - ce multă profunzime şi
frumuseţe! Este jugul greu - uşor al purtării cuvântului lui Dumnezeu şi
al responsabilităţii pentru mântuirea tuturor celor încredinţaţi spre
a-i păstori. De aceea, preoţia este taină şi lucrare, misiune iar
slujitorilor li se cuvine prin definire, nu neapărat prin definiţie,
respectul ne impus, ci simţit; sunt slujitori în veac după rânduiala lui
Melchisedec. Responsabilitatea este mai mare decât bucuria.(.....................)
- Andre Malraux spunea: „Secolul XXI va fi mistic sau nu va
fi deloc”. Ce rol credeţi că are credinţa în viaţa noastră, în relaţiile
inter umane şi care este rolul pe care-l poate avea credinţa între A
CLĂDI şi A DISTRUGE?
-Credinţa stabileşte nivelul şi consistenţa, greutatea omului -
fiu al lui Dumnezeu - şi defineşte structurarea sa ca şi conştiinţă şi
capacitate sub oblăduirea Duhului Sfânt. Credinţa este reper şi măsură,
iar măsura ei este direct proporţională cu exerciţiul. Omul credincios
poartă darul Duhului Sfânt şi veşmântul virtuţilor - ca permanenţe
existenţiale - nu poate fi ispitit de deşertăciuni tranzitorii. Credinţa
este formă de viaţă şi viaţă, ea stabileşte de la sine, nu concepte de
viaţă, ci atitudini, fapte, realităţi interumane constructive. Credinţa
creează echilibre, este măsura dragostei dintre noi, aici pe pământ
atitudine şi dincolo, în cer, argument al netrecerii întâmplătoare. Este
atributul atitudinii samaritene. Este munte al păcii şi al mântuirii;
„credinţa ta te-a mântuit”, spune Mântuitorul. Ne trebuie mai mult între
relaţiile dintre noi? Ea este o necesitate a tuturor vremurilor, pentru
că este viaţă şi medicament, ea, numai ea vindecă şi trupul şi sufletul
cu explicaţii şi mângâieri minunate, ale cuvintelor puţine şi ale
roadelor bogate. Crede! Ni se spune şi … „ toate celelalte ţi se vor
adăuga”, este mare dar! Da! Credinţa poate distruge răul dintre noi.
- În încheiere, Preasfinţite Părinte Episcop Galaction,
permiteţi-mi să vă mulţumesc pentru învăţăturile pe care ni le-aţi
transmis, nouă, celor de la publicaţia OPINIA TELEORMANULUI, dar şi
cititorilor ei. Un cuvânt către credincioşi teleormaneni......
- Cuvântul de faţă este gândul şi darul nostru,din tot sufletul,
pentru toţi....... Nu trebuie să uităm de
noi, ca să ne putem aduce aminte de ceilalţi, adică este foarte
importantă ordonarea vieţii fiecăruia în parte ca să putem fi, ca să
putem rămâne purtători şi făcători de pace, cum ne îndeamnă fericirea.
Perioada aceasta a Sfântului şi Marelui Post este timp al aplecării spre
suflet - de unde dăruim, de unde naştem gândul de bucurie, de bine - al
aplecării spre noi nu din egoism ci din dorinţa de a ne îmbunătăţi sau a
reactualiza exerciţiul virtuţilor şi frumuseţea aplicării lor, ca cel
mai mare răspuns al ochilor luminaţi de darul milosteniei, al vreunuia
dintre noi. În acest fel, putem să ne bucurăm în pace, deplin de darul
şi lumina Învierii lui Hristos. Evlavia, osteneala, efortul, buna
chivernisire a noastră în această vreme de post nu se va încheia odată
cu trecerea lui, ele rămân echilibru al exteriorizării noastre pentru
restul zilelor, pentru care nu este nevoie să dobândim nici laudă şi
nici mângâiere omenească. Repetarea postului pentru trezvia noastră este
ca o permanentă ridicare a privirii spre Cer, cu atributele condiţiei
umane. El este candela unei vigori definitorii a creştinului, de aceea
nu este nici povară nici obligaţie universală, ci necesitate smerită a
ostenelilor dorinţei de a şedea mai cu vrednicie în apropierea milei lui
Dumnezeu. În altă ordine de idei, însă cu aceleaşi gânduri de bine şi
de bună sporire pentru toţi, avem nevoie să fim conştiincioşi acolo unde
ne aflăm, să rămânem creştini oriunde am fi şi să uităm zgârcenia de a
dărui atenţie, înţelegere, dragoste, nerisipindu-ne efemerităţilor
pentru care vremea senectuţii să ne certe cu roua părerilor de rău. Aşa
vom înţelege, aşa ne vom înţelege, aşa vom fi în pace. A fi, înseamnă
nădejdea mântuirii, a avea, presupune povara unei contemporaneităţi.
Dumnezeu iubitor ne dă posibilitatea să alegem. E bine să alegem
folosul. Şi cel mai bine ar fi să nu uităm!
A consemnat -Ion BĂDOI
( articol aparut in saptamanalul ,,Opinia Teleormanului"din Alexandria , 14 aprilie 2009
(sursa:http://www.opiniateleormanului.ro/ )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu