luni, 12 decembrie 2011

,,MULTI CHEMATI ,PUTINI ALESI....."

Haina cea de nunta este vesmantul credintei si al faptelor bune

Sfinţii Părinţi ai Bisericii, mai ales Sfântul Grigorie de Nyssa, trăitor în secolul al IV-lea, a interpretat această expresie: 'Mulţi sunt chemaţi dar puţini sunt aleşi' astfel: Toţi oamenii sunt chemaţi la mântuire, dar sunt aleşi cei care răspund chemării, cei care se pregătesc să împlinească voia lui Dumnezeu Care-i cheamă la viaţa veşnică. Toţi oamenii sunt chemaţi în Iisus Hristos la nunta Sa din ceruri, la mântuire, adică la fericirea comuniunii de iubire veşnică, dar devin aleşi numai cei care au răspuns chemării Lui. Toţi sunt chemaţi, dar devin aleşi cei care răspund chemării lui Dumnezeu prin credinţă, rugăciune şi fapte bune. Aceştia ascultă Sfânta Evanghelie, participă la Sfintele Slujbe, se împărtăşesc cu Sfintele Taine, care sunt arvuna nunţii fiului de împărat, şi ajută pe cei în nevoi. Aleşi devin cei care prin nevoinţe multe, prin lacrimi de pocăinţă îşi curăţă haina de la Botez pătată de păcate şi se luminează prin Sfânta Spovedanie şi prin Sfânta Împărtăşanie. Evanghelia ne arată că fiecare om este chemat de Dumnezeu la viaţa veşnică, dar depinde de libertatea noastră de a fi ales sau nu, de a fi pregătit sau nepregătit pentru comuniunea cu Dumnezeu. Evanghelia chemării la mântuire pe care Dumnezeu ne-o adresează pentru nunta vieţii veşnice se leagă deci de taina libertăţii noastre: răspundem chemării sau o refuzăm? Ne îmbrăcăm sufletul nostru în haina nouă a harului sau purtăm haina învechită de păcate?(Preafericitul Parinte Patriarh Daniel )

In pilda citita ieri la Sfanta Liturghie ,Mântuitorul aseamănă Împărăţia cerurilor cu nunta unui fiu de împărat, la care "cei poftiţi", adică poporul ales, sunt chemaţi spre a fi părtaşi bucuriei împăratului. Vedem în aceasta îndelungă răbdare a lui Dumnezeu faţă de poporul evreu, popor asemănat săptămâna trecută cu lucrătorii cei răi care au ucis pe fiul stăpânului viei şi care acum au primit o nouă chemare, bucuria nunţii. Dar cei poftiţi resping din nou chemarea Stăpânului, ucigând pe cei trimişi să-i cheme şi arătând dispreţ cinstei cu care au fost învredniciţi, pentru că unii s-au arătat preocupaţi de ţarini şi negustorii. Această înverşunare este pedepsită de împărat, pentru că oştile acestuia au nimicit pe ucigaşi, iar cetăţii lor i-au dat foc, Hristos vestind astfel distrugerea Ierusalimului de către Vespasian.

Faptul că, după toate acestea, împăratul îşi trimite slugile să cheme la nuntă pe toţi cei întâlniţi în cale, pe la răspântii, ne arată că aceştia sunt "neamurile" care au primit via spre a da la vreme roadele ei, după cum le-a spus Mântuitorul evreilor prin pilda lucrătorilor viei. Aceste neamuri suntem noi, creştinii de prin toate colţurile lumii, care, după ce ne-am asumat chemarea prin primirea botezului, luăm parte la nunta fiului de împărat, la bucuria euharistică. Această chemare ne responsabilizează foarte mult, trebuind să lucrăm neîncetat la mântuirea noastră, pentru a ne păstra cât mai curată haina botezului. De aceea, spune Mântuitorul că împăratul a venit să-i privească pe oaspeţi, căci, găsind pe unul care nu avea haină de nuntă, a poruncit să fie aruncat "în întunericul cel mai din afară", unde este "plângerea şi scrâşnirea dinţilor". Haina de nuntă o reprezintă viaţa curată şi faptele bune, fără de care nu putem intra în Împărăţia lui Dumnezeu. Viaţa întinată, plină de patimi şi de păcate, ne murdăreşte haina cea curată primită prin botez, rodul jertfei lui Hristos; de aceea, purtând o astfel de haină, nu suntem demni să fim părtaşi unei astfel de bucurii cum este nunta fiului de împărat, fiind îndepărtaţi de comuniunea cu Dumnezeu.Chemarea lui Dumnezeu este un har, darul care se dă tuturor din mila şi iubirea lui Dumnezeu, nu după vrednicia unuia sau a altuia. Vrednicia fiecăruia începe să se vadă prin felul în care ne asumăm harul chemării la sfinţenie, străduindu-ne să fim la înălţimea sublimităţii unei astfel de mari cinstiri din partea lui Hristos. Dacă, însă, harul pe care îl primim este zadarnic în noi, lăsându-l inert şi neroditor, atunci acesta se va lua de la noi, pentru că "mulţi sunt chemaţi, dar puţini aleşi".(Pr. Ioan Necula -Buzau )

(sursa:http://www.ziarullumina.ro )

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu